Vyhledat
Rubriky
CAN-FD
2. 10. 2024 2024-10-13 11:14CAN-FD
CAN-FD představuje evoluci tradiční sběrnice CAN, která zajišťuje rychlejší a efektivnější komunikaci mezi systémy vozidla. Tato technologie se stává klíčovou pro moderní vozidla, kde je vyžadována spolehlivá a rychlá výměna dat mezi elektronickými systémy. Diagnostické nástroje od Hella Gutmann podporují tento standard.
V současnosti se v automobilovém průmyslu stále častěji setkáváme s technologií CAN-FD (Controller Area Network Flexible Data-rate), která je považována za přirozené vylepšení původního protokolu CAN. CAN-FD byl vyvinut s cílem řešit omezení klasického CAN, především v oblasti přenosu dat a délky zpráv, což je klíčové pro moderní vozidla vybavená stále větším množstvím senzorů a pokročilých elektronických systémů.
Co je CAN-FD?
CAN-FD, definovaný v normě ISO 11898-1, je evolucí tradiční sběrnice CAN, která zajišťuje komunikaci mezi různými ECU ve vozidle. Hlavním vylepšením CAN-FD je flexibilnější rychlost přenosu dat (odtud název „Flexible Data-rate“) a větší kapacita datového rámce.
Zatímco klasický CAN odesílá maximálně 8 bajtů dat v jedné zprávě, CAN-FD umožňuje přenos až 64 bajtů, což výrazně zvyšuje efektivitu při komunikaci mezi ECU a systémy, jako jsou asistenční systémy, motory a infotainment systémy. Další velkou výhodou CAN-FD je zvýšení maximální rychlosti přenosu dat, což umožňuje rychlejší výměnu informací, což je klíčové pro technologie, jako jsou autonomní řízení nebo pokročilé systémy pro asistenci řidiče (ADAS).
CAN-FD vs. DoIP
Je důležité zmínit, že CAN-FD a DoIP (Diagnostics over Internet Protocol, definovaný normou ISO 13400) jsou dvě odlišné technologie, které slouží různým účelům.
CAN-FD není fyzická sběrnice, ale komunikační protokol, který funguje na klasické CAN sběrnici. Umožňuje interní komunikaci mezi systémy vozidla tím, že přenáší data mezi řídicími jednotkami (ECU) s vyšší rychlostí a větším datovým rámcem oproti klasickému CAN.
DoIP také není fyzická sběrnice, ale diagnostický komunikační protokol, který využívá IP sítě (například Ethernet). Slouží pro přenos diagnostických dat mezi vozidlem a externími diagnostickými systémy, což usnadňuje vzdálené monitorování a diagnostiku vozidel.
Zatímco CAN-FD se zaměřuje na rychlou a spolehlivou výměnu dat mezi systémy uvnitř vozidla, DoIP je určen pro diagnostickou komunikaci mezi vozidlem a diagnostickými nástroji. Tyto dvě technologie mohou koexistovat v moderních vozidlech, protože každá plní jinou funkci v komunikační infrastruktuře.
CAN-FD představuje významný krok vpřed v oblasti interní komunikace ve vozidlech, zatímco DoIP je nezbytný pro pokročilé diagnostické operace. Obě technologie se vzájemně doplňují a společně přispívají k tomu, že moderní vozidla jsou stále více propojena, rychlejší a schopná zvládat složitější elektronické systémy.
Tím, jak se automobilový průmysl posouvá směrem k autonomním vozidlům a komplexnějším systémům asistence řidiče, bude role CAN-FD a DoIP nadále růst.