Passthru

passthru
Diagnostické funkce

Passthru

Technologie PassThru umožňuje nezávislým servisům přeprogramovat a diagnostikovat vozidla pomocí standardizovaného rozhraní J2534. Mega macs nabízí certifikovaná rozhraní kompatibilní s normou J2534, což umožňuje nezávislým servisům pracovat na úrovni autorizovaných dílen bez dodatečných nákladů.

Technologie Pass-Through, nebo také passthru, byla původně navržena za účelem přeprogramování, respektive flashování řídicích jednotek v podmínkách nezávislého servisu. Ačkoliv není povinností výrobců, aby v rámci standardu passthru poskytovali ve svém OEM softwaru další diagnostické funkce než jen přeprogramování ECU motoru, někteří se rozhodli nabídnout více možností, než stanovují blokové výjimky.

Každý výrobce má svůj vlastní diagnostický software a hardware, což po léta znevýhodňovalo nezávislé servisy. Kvůli zrušení diskriminačních podmínek v roce 2004 standardizovala americká společnost SAE International univerzální požadavky ve standardu J2534.

Všichni výrobci vozidel operující v EU (Euro 5) a USA museli postupně přijmout tento jednotný standard, který zaručuje snadnou programovatelnost ECU pohonných jednotek skrze univerzální diagnostické rozhraní (Passthru).

Kompatibilita a rozvoj technologie Passthru

Aby byla zajištěna maximální kompatibilita a dostupnost diagnostických technologií, museli výrobci vozidel zajistit, aby jejich OEM diagnostické programy byly nejprve kompatibilní s iterací Passthru v.1, tedy J2534-1, a následně také s iterací v.2, tedy J2534-2.

Jedno z posledních nařízení EU, platné od roku 2021, umožňuje výrobcům automobilů zpřístupnit všechny diagnostické funkce skrze standard ISO 22900 MVCI (Modular Vehicle Communication Interface).

OEM aplikace a přístup nezávislých servisů

V Evropě se stal standard J2534 platný v rámci zavedení sbírky předpisů Euro 5, která mimo jiné zavazuje výrobce k tomu, aby nezávislým servisům poskytovali přes internet neomezený přístup ke všem informacím o údržbě a opravách, včetně diagnostiky a přeprogramování. Euro 5 vstoupilo v platnost v září 2009 a všechna nová prodaná vozidla musela tyto požadavky splnit do 1. 1. 2011.

Díky tomu mohou nezávislé autoservisy používat OEM diagnostické programy tím, že se zaregistrují na serveru výrobce. Po stažení OEM diagnostického programu, například ODIS (VAG), do počítače a připojení k vozidlu pomocí Passthru zařízení (J2534 VCI) získává nezávislý servis úroveň dealer level, což znamená, že má za určitých podmínek stejný přístup k vozidlu jako autorizovaný servis.

Legislativa a cenová dostupnost OEM aplikací

Evropské právní předpisy obsahují nařízení, aby byla dostupnost OEM aplikací umožněna nezávislým dílnám formou denního, týdenního, měsíčního nebo ročního předplatného, a aby ceny za přístup byly spravedlivé a rozumné.

Rozšíření o Passthru (standard J-2534-1/2) je součástí základní ceny produktu bez nutnosti příplatku, jak tomu bývá u některých konkurenčních produktů. Diagnostický interface Hella-Gutmann mega macs je certifikované Passthru zařízení pro diagnostiku 14 značek, jako jsou Audi, BMW, Mercedes, Renault a další.